Podstawą gospodarki finansowej Teatru jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez Marszałka Województwa Dolnośląskiego i Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Plan finansowy sporządzany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.).
Działalność Teatru jest finansowana w szczególności z:
- dotacji podmiotowych z budżetu Województwa oraz Ministra, zgodnie z zapisami Umowy;
- dotacji celowych na realizację inwestycji;
- dotacji celowych na realizację zadań statutowych i programów;
- wpływów ze sprzedaży składników majątku ruchomego;
- wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
- środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych zewnętrznych źródeł;
- wpływów z prowadzonej przez Teatr działalności odpłatnej.
Dyrektor jest zobowiązany do poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania, o których mowa w ust. 3 pkt 8 Statutu Teatru Polskiego we Wrocławiu.
Teatr gospodaruje samodzielnie przydzielonym i nabytym mieniem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując się zasadą efektywności ich wykorzystania.